Zamach na Prezydenta Adamowicza

Moja czytelniczka sądziła, że napiszę post o finale WOŚP. Odpisałem, że wszyscy (z nielicznymi wyjątkami w postaci grupki złych ludzi) kochają Jurka Owsiaka i WOŚP więc mój kolejny entuzjastyczny głos będzie dla Was nudny. Niestety życie napisało inny scenariusz i wczoraj kilka minut po 20.00 cała Polska zobaczyła z osłupieniem na ekranach swoich telewizorów sceny z bestialskiego ataku na Prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza. Nie będę pisał o zamachu. Tragiczna jest wiadomość sprzed kilkunastu minut, że pan Adamowicz zmarł, mimo wszelkich wysiłków lekarzy. Cześć jego pamięci!

Polska generalnie nie ma tradycji zamachów na władców czy polityków, Polacy są narodem łagodnym. Ostatnia taka tragedia to zamach sprzed prawie stu lat (też niestety udany) na prezydenta Gabriela Narutowicza w gmachu Zachęty.

Nie chciałbym gdybać na temat motywów nożownika z Gdańska, ustalą to odpowiednie służby. Przypuszczam, że jest to pospolity kryminalista, w dodatku chory psychicznie. Martwi mnie natomiast coś innego a mianowicie pierwsze próby upolitycznienia tej tragedii.

Mamy w Polsce głębokie podziały polityczne, to fakt. W ludziach jest dużo złych emocji, zarówno po stronie rządzących jak i po stronie opozycji. Atmosfera jest tak zła, jaka nie była od wielu lat. Natomiast ta zbrodnia, której zresztą mógł dokonać dowolny kryminalista w dowolnym momencie na dowolnym, szarym obywatelu, nie powinna stać się kolejnym drewnem dorzuconym do ognia nienawiści. Być może moi czytelnicy zauważyli, że w kwestii sympatii politycznych bliżej mi do opozycji niż do PiS, staram się jednak być obiektywny. Mile zaskoczyły  mnie pierwsze komentarze płynące ze strony rządu (ministra Brudzińskiego i premiera Morawieckiego) i prezydenta. Z drugiej strony nie mogę znieść odskarżania Owsiaka i WOŚP o to, że przyczynili się to tej śmierci. Źle natomiast odebrałem też, mimo całej mojej wspomnianej wcześniej ogromnej sympatii do Jerzego Owsiaka, jego słowa i słowa niektórych polityków PO, sugerujących mord polityczny. I nawet, jeśli to morderstwo jest w jakimś stopniu efektem atmosfery podziałów i niechęci, to przez wzgląd na pamięć Zmarłego i na zwykły zdrowy rozsądek nie róbmy z niego paliwa dla kolejnych konfliktów i podziałów.

Ciszej nad tą trumną, Moi Drodzy! Niech Pan spoczywa w spokoju, Panie Prezydencie! Niech ta tragedia nas łączy, choćby na chwilę, a nie dzieli!

43 uwagi do wpisu “Zamach na Prezydenta Adamowicza

  1. Bardzo podoba mi się Twój wpis!! Pierwszy rozsądny, który dzisiaj przeczytałam (drugi, to moje komentarze u siebie na blogu). Próbuje się przerzucić odpowiedzialność na polityków PIS a nawet, co mnie osobiście dotyka, na katolików. A to nie ma nic wspólnego!! Też uważam, że facet był chory psychicznie, już wcześniej kryminalista. To jest przyczyna.

    Polubienie

      1. Oczywiście!! Właśnie dlatego jestem poruszona i tym co się stało i tym, co jak sądzę, będzie się dziać w najbliższych dniach.

        Polubienie

  2. Z Twojego wpisu dowiedziałam się o tej informacji. Bardzo smutna wiadomość. Prawie każde słowo teraz to będzie za dużo i właściwie każde będzie odciągało uwagę od osobistej tragedii rodziny.

    Polubienie

  3. mam podobne widzenie tej sprawy, podobne zdanie… zwłaszcza to zwalanie winy na J.Owsiaka i WOŚP…
    można oczywiście dywagować na temat ochrony: czy była kompetentna, albo czy była niewystarczająca, choć uznana za wystarczającą, ale to już temat dla fachowców, poza tym dzień wyjątkowo nieodpowiedni na te dywagacje…
    pozdrawiać jak zwykle niezwykle :)…

    Polubienie

  4. Jest mi zwyczajnie po ludzku przykro, choć pewnie to za małe słowo, niech spoczywa w pokoju. Z jednej strony ogromna tragedia, z drugiej koniec pewnej ery, rezygnacja prezesa fundacji z pewnością kończy pewien etap, choć w obliczu całej sytuacji jest to sprawa drugorzędna.

    Polubienie

  5. Wpis Pana prezydenta jest nie do zaakceptowania jego pierwsze słowa dotyczyły opisu jak rożne są jego poglądy to nie był moment na takie komentarze zadanie prezydenta to nie tylko zwierzchnictwo Sił Zbrojnych, nadawanie orderów i odznaczeń, desygnowanie i powoływanie Premiera i Rady Ministrów, Prawo łaski itd Prezydent powinien godnie REPREZENTOWAĆ dawać przykład młodym – ja się go wstydzę…
    Decyzja Pana Owsiaka również bardzo mi się nie podoba sytuacja jest niewątpliwie szokująca wstrząsająca jednak czy warto gasić to światełko dobroci? Upolitycznienie zaszłej sytuacji uważam za nie poprawne wiem natomiast że w plątaninie emocji i po takich a nie innych słowach mordercy oraz obecnej sytuacji politycznej w Polsce trudno hamować skojarzenia. Podczas studiów prawniczych moim wykładowcą był fantastyczny Prof. Dr. Anatol Dutta, M. Jur. (Oxford) gdy po seminarium w Polsce wrócił do Monachium wypowiadał się o Polsce mówił wtedy : silny kraj pierwsza konstytucja jednak gdzie są młodzi ludzie nie wie nikt, szokujące … i wkurza mnie że tak nieliczna grupa młodych ludzi interesuje się tym co dzieje się w naszym kraju. Bardzo często pytana jestem o własną opinię przez wielu z którymi mam kontakt nigdy nie wstydziłam się mojego pochodzenia zawsze walczyłam o dobre imię mojego kraju i zazwyczaj mi się to udaje co naprawdę nie jest łatwe ponieważ zagraniczna i niemiecka prasa w tym nie pomaga a Niemcy dużo czytają… przykro mi Panie Piotrze że właśnie taki wpis na Pana blogu posumował taki piękny i uroczysty dzień w Polsce

    Polubienie

    1. No tak, co do początku oświadczenia Dudy masz rację (przepraszam, że piszę na „Ty”, tak jakoś naturalnie wychodzi), jeśli chodzi o Owsiaka to jak już napisałem w odpowiedzi na jeden z wcześniejszych komentarzy, mam nadzieję, że zmieni zdanie. Ta rezygnacja, w takiej sytuacji, to jest, przepraszam za porównanie, „foch piętnastolatki”, za całym szacunkiem dla sporej grupy mądrych i rozsądnych piętnastolatek.

      Polubienie

  6. Nie szkodzi, jeszcze nie przekroczyłam 1/4 wieku zostało mi 5 miesięcy haha więc nie obrażę się za owe „Ty” ! Ale uwaga po 25 sprawy będą się miały inaczej hahaha !
    Wydaje mi się że Pan Owsiak nie wytrzymał napięcia.Czasem wystarczy kropelka wody by z napełnionej szklanki wylała się jej zawartość, wczoraj nie była to niestety przysłowiowa kropelka tylko cały strumień … Pan Owsiak Przez lata wysłuchuje lawiny negatywnych opinii na Temat swój jak i fundacji aż się poddał – szkoda
    Również mam nadzieje, że zmieni on swoją decyzje

    Polubienie

  7. Bachusie, nie ukrywajmy że gdyby nie polityka nienawiści i zabranianie pobytu policji oraz straży pożarnej na WOŚPie, to mogłoby to się skończyć inaczej. Polska otwiera oczy dopiero po śmierci, co dziwi, a przyczynę można przecież zaobserwować już kilka lat wcześniej…

    Polubienie

      1. Nie wiem. Ale jednego jestem pewien: wszyscy powinni pójść do urn w czasie wyborów i tam pokazać jakie tak naprawdę wartości są im bliskie i odpowiedzialnie zdecydować, kto ma rządzić tym krajem przez najbliższe lata.

        Polubienie

  8. Szkoda a tak liczyłam że przejdę w inny wymiar dorosłości skończą się wygłupy, karuzela śmiechu cholera …no nic może i lepiej „Pani Dariu” brzmi naprawdę nudno
    Mam jedno pytanie …
    Mogę zapytać jakim językiem posługuje się Pan w pracy ? Angielskim ?

    Polubienie

      1. Tu akurat muszę bronić Darii. Żałoba czy powaga nie oznaczają, że nie możemy sobie niewinnie pożartować. Oczywiście w granicach dobrego smaku ale tu nie została ona przekroczona. Ja na przykład idę dziś z kumplem na kolację i na wino i nie widzę w tym niczego zdrożnego. Zaduma i refleksja tak, ale nie przesadzajmy ze sztywnością, Zmarły by pogodnym i dobrym człowiekiem (o tym akurat wiem z bardzo dobrego źródła) więc pewnie by sobie nie życzył nadmiaru smutku z powodu swojego odejścia. Podobnie jak mój Ś.P. Tata, były powstaniec warszawski. Zawsze mówił, że trzeba się cieszyć życiem, bo jest ono kruche.

        Polubienie

  9. “Ci, którzy nie wiedzą jak płakać całym swoim sercem, nie wiedzą również jak się całym swoim sercem śmiać” – Golda Meir
    Nie wstydźmy się swoich łez -szczególnie dzisiaj.

    Polubienie

    1. To nie łzy. „Faceci nie płaczą”. To żal, gniew, złość, smutek. ON, ten „na górze”, zrobił znów coś, czego nie rozumiem. Mam nadzieję, że ma to jakiś głębszy sens….

      Polubienie

  10. Dzięki za ten wyważony wpis. Na pewno w opinii publicznej jest dużo emocji ale pamiętajmy że to czas pomaga lepiej (tzn. rzeczowo) ocenić sytuacje, wszystkim którzy czują że tragedia jest zawłaszczana politycznie polecam.. odłączyć się od mediów i iść do własnej głowy po odpowiedzi zamiast dawać się miotać kolejnymi dywagacjami w tv/internecie, które są tworzone aby generować kliki i oglądalność.

    Polubienie

  11. Uważam, że wskazywanie na chorobę psychiczną sprawcy jest bagatelizowaniem tematu. To kuszące, proste wytłumaczenie, ale nie tylko ludzie chorzy psychicznie dopuszczają się zbrodni i przemocy. Ekstremistów wszelkiej maści najwygodniej kieruje się do psychiatry, bo jeżeli zaakceptujemy możliwość, że mogą nie być chorzy psychicznie, to co z nimi zrobić? A tutaj mamy proste rozwiązanie (takie lubimy). Tak samo wskazanie na politykę (po obu stronach) – uproszczenie. Są jeszcze media (też po obu stronach), które co bardziej ,,mięsiste” kawałki wypowiedzi rozdmuchują. Są social media i Internet z dalekimi od jakiegokolwiek szacunku dla drugiego człowieka treściami. Każdy ma swoje środowisko, które wpływa na nasze postrzeganie świata. Są niedostatki systemu więziennictwa, w którym pan Stefan spędził ostatnie 5 lat i do którego zaraz wróci. Do tego nie każdy jest w stanie ,,przefiltrować” docierające do niego, ekstremistyczne komunikaty. A i nie każdy chce, bo może są one zgodne z jego/jej osobistymi przekonaniami.
    Jedyne co nie ulega wątpliwości to, że pan Stefan nie zabił tego konkretnego człowieka na tym konkretnym wydarzeniu przez przypadek.
    A w to, że ta tragedia coś w Polsce zmieni na lepsze, nie wierzę. Nie pierwszy raz ludzie się jednoczą wokół jakiegoś dramatu, by bez żadnych wniosków po dwóch miesiącach o nim zapomnieć.

    Polubienie

Dodaj komentarz